پذیرش مسوولیت سرپرستی وزارت نفت توسط رییس جمهور

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ادغام وزارتخانه‌ها آرزوی 25 ساله بوده که این دولت آن را محقق کرده است، گفت: در حال حاضر خودم سرپرست وزارت نفت هستم. 
 

به گزارش نفت نیوز، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی از شبکه دو سیما در خصوص اختلاف نظر دولت و مجلس درباره نحوه اجرای ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص ادغام وزارتخانه‌ها اظهار داشت: ادغام وزارتخانه‌ها از دو منظر ضرورت است.

وی افزود: براساس قانون برنامه پنجم دولت مکلف است تا پایان سال دوم برنامه تعداد وزارتخانه‌ها را از 23 وزارتخانه به 17 وزارتخانه کاهش دهد و ضرورت دوم از جنبه اصلاح ساختارهاست.

رئیس جمهور گفت:‌ از 25 سال قبل کاهش وزارتخانه‌های جزو آرزوهایی بوده که بر سه برنامه تأکید شده اما اجرا نشده بود و در قانون برنامه پنجم پس از بحث کارشناسی سازوکاری برای اجرایی شدن آن پیش‌بینی شده است و این مأموریت در اختیار دولت قرار گرفته است.

احمدی‌نژاد افزود: اکنون دولت در این مسیر حرکت کرده و وزارتخانه‌ای بدون وزیر نمانده و وزارتخانه‌های ادغام شده توسط سرپرست اداره می‌شود اما برخی سؤال می‌کنند چرا دولت با تعجیل این کار را انجام می‌دهد که باید بگویم تعجیلی در کار نیست و سرعت دولت دلیل علمی و اجرایی دارد.

وی ادامه داد:‌ اگر ما بخواهیم 6 ماه درباره ادغام این وزارتخانه بحث کنیم این کار ساختار اداری را با مشکل مواجه می‌کند چرا که یک وزیر نمی‌داند که آیا وزارتخانه‌ او جزو وزارتخانه‌های ادغامی هست یا نیست و او بر سر کار می‌ماند یا نه؟

"اتفاقاً در گذشته هم به همین دلایل و به این دلیل که سازوکار تعبیه شده در قانون طولانی بود توسط رؤسای جمهوری قبلی اجرا نشد چرا که با آن فرایند تعداد زیادی از وزارتخانه‌ها در یک پروسه زمانی طولانی یکساله بلاتکلیف می‌ماندند. "

رئیس جمهور با تأکید براینکه دولت دهم در جهت اجرای قانون برای کوچک‌سازی دولت حرکت کرد و کار خوبی بود و مشکلی هم نیست و دستگاهها مشغول انجام مأموریـت‌ها و وظایف خود هستند، اظهار داشت: به لحاظ عاطفی دوست داشتم تعداد وزارتخانه‌ها به 30 وزارتخانه برسد.

احمدی‌نژاد افزود: در این دولت دوستان خوبی هستند که نیروهای مؤمن و مفید برای کشورند ولی مصلحت کشور و علم مدیریت حکم می‌کند که دولت در جهت کوچک‌سازی حرکت کند و این کار باید از سر انجام شود یعنی مجموعه مسئولیت‌ها و اختیارات دولت کاهش یابد.

وی تصریح کرد: الان وزارت راه و دیگر وزارتخانه‌ها به خوبی اداره می‌شوند و مشکلی نیست و اگر مشکلاتی هم هست مربوط به روال عادی این امور است که با تبیین شرح وظایف و اختیارات وزارتخانه‌ها این موضوعات هم حل می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه به دو شکل می‌توان شرح وظایف و اختیارات وزارتخانه‌ها را نوشت، گفت: یک راه این است که شرح وظایف جدید وزارتخانه‌ها را با ملاحظات امروز کشور پس از کارشناسی‌ها بنویسیم که این کار چند ماه طول می‌کشد و بعد که آن را به مجلس می‌دهیم هم زمان طولانی برای تصویب می‌برد و کارها بر زمین می‌ماند.

احمدی‌نژاد افزود: راه دوم این است که وظایف دو وزارتخانه را تجمیع کنیم و یکی از وزرا اداره امور را برعهده بگیرد و بدون اینکه تأثیری بر روند کارها بگذارد کارشناسان شرایط کاهش حوزه مسئولیت وزارتخانه‌ها را بررسی و استخراج کنند و به سمت اجرایی شدن آن بروند.

وی تصریح کرد: اکنون ما راه دوم را در پیش گرفته‌ایم و لایحه شرح وظایف و مسئولیت‌ها و مأموریت‌های تجمیع شده را می‌نویسم و پس از آن که شرح وظایف جدید وزارتخانه در مجلس تصویب شد، مسئولیت‌های اضافی حذف می‌شود.

رئیس جمهور درباره بحث‌هایی که در خصوص نحوه اجرای ماده 53 قانون برنامه پنجم مطرح می‌شود، اظهار داشت:‌ ایران کشور آزادی است و بحث‌هایی که درباره مسائل می‌شود شیرین است اما اینکه کسی بخواهد از این اختلافات بهره گرفته و کینه‌ورزی کند، درست نیست که خوشبختانه در کشور ما چنین وضعیتی نیست.

احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ همه تلاش ما رسیدن به تفاهم روی بهترین نقطه است و در کشور ما بن‌بست وجود ندارد چرا که رهبری هستند و اگر تفاهمی صورت نگرفت ایشان مسئله را با یک اشاره حل می‌کنند.

وی تصریح کرد: ایران تنها یا معدود کشوری است که سیستم آن به گونه‌ای است که در اداره امور بن‌بستی وجود ندارد و بحث‌های کارشناسی هم خوب است اما اگر بخواهد دستمایه ایجاد مشکل باشد بد است که خوشبختانه چنین نیست و همه در جهت حل مشکل و نه ایجاد مشکل حرکت می‌کنیم.

" در قانون برنامه پنجم که صدها حکم تحول‌آفرین دارد هرجا اختلافی به وجود می‌آمد گفت‌وگو می‌کردیم و موضوع حل می‌شد و الان هم می‌توانیم مسائل را با بحث حل کنیم و اگر جایی کار قفل شد، مرجع بالاتری این قفل را باز می‌کند و نگران‌کننده نیست. "

رئیس جمهور درباره بحث وزارت نفت هم توضیح داد: اکنون خود من سرپرست وزارت نفت هستم و نظر دولت ادغام این وزارتخانه در وزارت نیرو است که یک تکلیف قانونی است.

احمدی‌نژاد افزود: تصویری که برخی افراد از ادغام یا لغو و حذف وزارتخانه‌ها دارند تصویری واقعی نیست چرا که کل بودجه وزارت نفت 30 میلیارد است و اصل آن نیز متعلق به شرکت نفت است و وزارت نیرو هم یک وزارتخانه پروژه‌ایست و از این جهت با هم سنخیت دارند.

وی تصریح کرد: بیش از یک چهارم انرژی تولیدی در کشور تبدیل به برق می‌شود و در واقع وزارت نیرو مشتری وزارت نفت است و این دو ارتباطات گسترده با هم دارند که با ادغام انها، ساختمان‌ها و مسئولیت‌هایشان هم کاهش می یابد؛ تقریباً در اکثر کشورهای رو به‌ پیشرفت، وزارت انرژی وجود دارد و ما هم در نظر داریم که چنین وزارتخانه‌ای داشته باشیم.

رئیس جمهور در خصوص کوچک‌سازی دولت از طریق واگذاری ساختمان‌ها و ساماندهی مسئولیت‌های دستگاه‌ها، اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی در تهران 8 ساختمان خود را تخلیه کرده که برای تأمین نیاز یا فروش آنها اقدام خواهد شد.

احمدی‌نژاد افزود: وزارت جهاد کشاورزی هم ساختمان این وزارتخانه بدون آنکه ساختمان جدیدی خریداری کند تخلیه می‌کند و وزارت آموزش و پرورش هم در راستای اصلاح سیستم خود قصد دارد همه مجموعه را در یک ساختمان تجمیع کند و 80 ساختمان را واگذار خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 4 هزار و 600 ساختمان دولتی در تهران وجود دارد که موجب افزایش قیمت و مهاجرت می‌شود، متذکر شد: اگر کار ادغام وزارتخانه‌ها به صورت صحیح پیش‌ رود کار مثبتی است که مشکلی به وجود نمی‌آورد و حتی برخی وزارتخانه‌ها امکان آن را دارند که سه وزارتخانه باهم ادغام و با یک وزیر اداره شوند.

مجری برنامه از رئیس جمهور درباره وضعیت ریاست ایران بر اوپک با وجود تغییر وزیر نفت سؤال کرد که احمدی‌نژاد پاسخ داد: جمهوری اسلامی ریاست اوپک را برعهده دارد و این موضوع به شخص وزیر مرتبط نمی‌شود بلکه یک مسئولیت حقوقی است و همین وزیر به عنوان نماینده ایران در اجلاس اوپک شرکت می‌کند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: دوستان ما در کابینه از بهترین نیروهای کشور هستند اما بالاخره ما باید درباره اداره امور تصمیم بگیریم و گاهی تصمیم‌گیری سخت می‌شود چرا که باید از بین دوستان قدیمی یکی را انتخاب کنیم.

وی تصریح کرد: برای انتخاب مسئول برای وزارتخانه‌های ادغام شده حتی با دوستان مشورت کردم و به خودشان گفتم هرچه تصمیم گرفتند نتیجه را به من بگویند و رابطه ما صمیمانه است اما بالاخره باید برای کوچک کردن دولت 11 وزارتخانه حذف شود و ما باید منافع کشور و ملت را در نظر بگیریم.

رئیس‌جمهور گفت: اشخاص محترم هستند ولی همه ما باید فدای کشور، ملت و آرمان خود شویم و باید این مسئله عادی شود که مسئولی امروز مسئول است اما فردا نیست و باید متناسب با شرایط تصمیم بگیریم تا بتوانیم کشور را اداره کنیم.