استقبال کارشناسان مناطق نفتخیز جنوب از احمدی نژاد

جمعی از کارشناسان مناطق نفتخیز جنوب با انتشار بیانیه ای اقدام رییس جمهوری کشورمان را در تعویق طرح تجمیع و ادغام وزارت نفت و نیرو مثبت ارزیابی کرده و پذیرش مسوولیت سرپرستی این وزارتخانه توسط دکتر احمدی نژاد را نشانه حساسیت و اهتمام وی نسبت به سرنوشت این وزارتخانه استراتژیک دانستند.  

 

به گزارش نفت نیوز، متن بیانیه به این شرح است:
اظهارات ریاست محترم جمهوری در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی در شامگاه 25 اردیبهشت 1390 حاوی نکات دقیق و ظریفی در مورد وزارت نفت بود که شایان توجه و تقدیر است. 
برای درک مناسبتر این مواضع ضروری است مقدمه ای اشاره شود.

پس از طرح موضوع ادغام وزارتخانه ها طبق ماده 53 برنامه پنجم توسعه و مباحث مرتبط با آن وپس از هماهنگی دولت و مجلس برای چگونگی اجرای این بند قانون، ریاست محترم جمهوری با استناد به قانون برنامه پنجم و مصوبه دولت محترم به ماموریت سه تن از وزرا پایان داده و در ادامه برای تداوم مسیر اجرائی امور این وزارتخانه ها سرپرست تعیین کردند.  

 



بدین ترتیب وزرای محترم فعلی وزارتخانه های کار و بازرگانی علاوه بر مسئولیت قبلی خود، سرپرستی وزارتخانه های رفاه و صنایع را نیز بعهده گرفتند. با این تصمیم عده ای تصور نمودند که سرپرستی وزارت نفت نیز به وزیر محترم نیرو واگذار گردد اما ریاست محترم جمهوری در مصاحبه اخیر خود اعلام کردند که سرپرستی وزارت نفت را خود بعهده می گیرند.
بر این اساس علیرغم تصمیم دولت محترم در ادغام ، در حال حاضر این دو وزارتخانه دارای دو مسئول مجزا بوده و در این مقطع و از این منظر، با تصمیم هنرمندانه ریاست محترم جمهوری وضعیت وزارتخانه های نفت و نیرو با چهار وزارتخانه دیگر متفاوت است.

این امر نخستین موضوع قابل توجه در این مورد خاص در سخنان ریاست محترم جمهور است. خواه این تصمیم مقطعی باشد یا ادامه یابد، قبول مسئولیت وزارت نفت توسط بالاترین مقام اجرائی کشور نشانه اهتمام و توجه خاص ایشان به اهمیت وافر وزارت نفت است و لذا این تصمیم ریاست محترم جمهور شایان تقدیر کلیه کارکنان شریف صنعت نفت بویژه در مناطق نفتخیز جنوب است. 

یقینا ارتباط مستقیم و نزدیکتر فعلی مدیران صنعت نفت با بالاترین مقام اجرائی کشور فرصت کم نظیری برای حل معضلات گذشته و حال صنعت نفت و کارکنان خدوم آن ایجاد می کند که باید غنیمت شمرده شود. از آنجائیکه ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو محل اصلی بحث موافقین و مخالفین در موضوع ادغام هشت وزارتخانه بود، این تصمیم ریاست محترم جمهوری همچنین می تواند نشانه ای از تامل و ابراز حسن نیت و موافقت ضمنی ایشان برای تداوم بحث ها در مورد ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو تا نتیجه گیری و توافق نهائی دولت و مجلس هم باشد. 
موضوع کلیدی دیگر در مصاحبه اخیر رییس جمهور محترم، تاکید جناب آقای دکتر احمدی نژاد بر نقش اساسی شرکت ملی نفت ایران در ساختار وزارت نفت است. این نکته کاملا صحیح و دقیق بوده و ذکر آن در این مقطع نیز ضروری بنظر می رسید. 
بدیهی است زیر بنائی ترین وظیفه وزارت نفت اکتشاف، تولید صیانتی نفت و گاز و انتقال و صادرات نفت طبق برنامه های مصوب است. این رسالت مهم، نمود عینی وظیفه شرکت ملی نفت ایران بعنوان رکن بخش بالادستی و مادر صنعت نفت کشور است.

اشاره سرپرست محترم وزارت نفت به اصل بودن شرکت ملی نفت ایران در ساختار وزارت نفت ، در درجه نخست یادآوری این جایگاه فنی بی بدیل شرکت ملی نفت ایران است. از طرف دیگر این شرکت یکی از شناخته ترین شرکتهای نفتی با رده بندی معتبر بین المللی و دارای بزرگترین سازمانهای مهندسی، ساختار سازمانی منظم و با قدمت و تجربه بسیار است. بخش اعظم سرمایه گذاریهای کلان کشور در صنعت نفت نیز در این شرکت انجام می گیرد و این ویژگی ها مبنای دیگری برای تاکید ریاست محترم جمهوری است. 
 

 


در کنار این واقعیات مهم، آنچه تاکید ریاست محترم جمهوری در حمایت از شرکت ملی نفت ایران را خوشایند می کند، این است که این امر می تواند نشانه واضحی ازاعلام نگرشی نو برای جلوگیری از روند اضمحلال و نابودی این سازمان مهم کشور باشد که طی دوران مسئولیت جناب آقای دکتر میر کاظمی بعنوان وزیر محترم نفت دچار آن شده بود.  



نگاهی به وقایع یکسال و نیم اخیر بوضوح نشان می دهد که سیاست سلب اختیارات از شرکت ملی نفت ایران و تنزل جایگاه سازمانی آن در تصمیم گیریهای کلان ، تلاش برای تغییر کامل ماهیت و ساختار هیئت مدیره این شرکت و جایگزینی شورای معاونان وزیر نفت به محل تصمیم گیری های اساسی، تمرکز گرائی و انتقال اختیارات و قدرت از شرکت های اصلی به ستاد وزارت نفت و خصوصا معاونت هائی نظیر منابع انسانی و... واقعیات تلخ دوره اخیر بوده اند.

طی مدت مسئولیت آقای میر کاظمی، سکان دار اصلی در این وزارتخانه صنعتی و راهبردی، پس از وزیر نفت عملا معاونت منابع انسانی وزارت نفت بود در حالیکه همواره این جایگاه متعلق به شرکت ملی نفت بوده است . حرکت و سیاست وزیر سابق نفت در جهت سلب اختیارات شرکتهای اصلی و تمرکز اختیار و تصمیم گیری در ستاد وزارت نفت و بعضی معاونت های خاص که فاقد تجربه در صنعت نفت و یا سوابق مدیریت کلان هستند و همچنین وابستگی شدید تصمیم گیری در موارد کلان به وزیر، سرعت حرکت توسعه را مختل و چشم انداز مبهمی را در مقابل صنعت نفت کشور ترسیم کرده بود. در حالیکه اصل دانستن شرکت های تولیدی با تفویض اختیار ، ارزش گذاری ، اعطاء مزایا مرتبط جهت ایجاد انگیزش و شادابی در محیط های عملیاتی و تولیدی مورد نیاز بودند. جالب این است که سیاست تمرکز گرایی آقای میرکاظمی حتی مخالف مفاد برنامه وی به مجلس هنگام اخذ رای اعتماد بوده است!

ریاست محترم جمهوری با ذکر بودجه اندک ستاد وزارت نفت، در واقع بر کوچکی و اهمیت کمتر ستاد وزارت نفت در مقابل ساختار شرکتهای اصلی همچون شرکت ملی نفت ایران تصریح کردند. توجه ریاست محترم جمهوری به جایگاه شناخته شده این شرکت شایان تقدیری مجزاست. بدیهی است برای اصلاح روند نادرست گذشته، ضروری است مدیرانی که هم جهت با وزیر سابق نفت در جهت تمرکز گرائی شدید حرکت کرده و هم اکنون در مقابل سیاست اعلام شده اخیر ریاست محترم جمهور قرار دارند، نتوانند با سیاست جدید همراه گردند. 
 

 

موضوع دیگری که لازم است از این فرصت برای اعلام آن استفاده شود، این است که فضای سیاسی موجود و بعضی اختلاف نظر ها بین قوای کشور، نباید عاملی برای پنهان ماندن ضعف مدیریت وزیر سابق نفت طی مدت مسئولیت وی شود. بحثهای داغی که طی هفته های اخیر در جامعه مطرح گردید و همزمانی آنها با طرح ادغام وزارتخانه ها و خاتمه مسئولیت تعدادی از وزرا، ممکن است عده ای را به این اشتباه دچار کند که علت عزل آقای میرکاظمی موضوعاتی غیر از مشکلات مدیریتی ایشان در نفت بوده است. قطعا برکناری وزیر محترم سابق نفت از وزارت نفت می تواند یک قدم بسیار بزرگ به جلو و مقدمه اقدامات صحیح و مثبتی برای مجموعه صنعت نفت باشد و از این نظر اقدامی ضروری و مفید ارزیابی می شود مشروط بر آنکه سیاستها و عوامل موثر در ایجاد شرایط وخیم کنونی نیز در جهت مثبت و صحیح تغییر کنند.

ضعفهای مدیریت وزارت نفت در دوره جناب آقای دکتر میر کاظمی بسیارند. عدم توجه مناسب به مشکلات و عدم دستیابی به برنامه تولید نفت به عنوان وظیفه اصلی ، عدم شناخت فرهنگ سازمانی نفت و اعتماد نداشتن به بدنه نفت، تمرکز گرائی شدید در ستاد وزارت نفت و کاهش شدید اختیارات شرکت های تولیدی، فقدان کانالهای ارتباطی با بدنه نفت و کارکنان و کارشناسان، عدم توجه به اصول بدیهی کارشناسی در انعقاد قراداد ها با شرکتهای خارجی، تحقیر مکرر توانمندیهای عظیم ملی صنعت نفت، عدم توجه لازم به سازمانها و کار کارشناسی و عمدتا تمرکز تصمیم گیری روی نظرات و تصمیمات شخص وزیر، تضعیف، دور زدن و بعضا نابود کردن جایگاههای تصمیم گیری و جداسازی جایگاه های تصمیم گیری از جایگاه کارشناسی، اعمال سیاست های انقباضی در مدیریت منابع انسانی و کاهش قدرت خرید و مزایای رفاهی کارکنان، عدم امید به اجابت درخواست های سازمانی و در نتیجه کاهش انگیزش و نشاط در محیط های عملیاتی. عدم اعتناء به مسائل ایمنی و محیط زیست و دهها کشته و مصدوم در انفجارهای متوالی ماههای اخیر، مدرک محوری بجای تخصص و تجربه گرائی، عدم اعتناء لازم به کاردانی و مهارت در انتصاب مدیران و عدم توانائی کار با مدیران مستقل و قوی و رشد مدیران مطیع و مسلوب الاختیار از جمله ایرادات مهم دوره مدیریت جناب آقای دکتر میر کاظمی هستند. 
مدیریت تولید صیانتی نفت و گاز در شرایطی که دشمنان کشور در تلاش برای صدمه زدن به این صنعت راهبردی هستند بیش از پیش نیازمند فضای صمیمیت، هماهنگی و اعتماد به کارکنان، مدیران و متخصصان باتجربه وفرهیخته و بهره گیری از خرد جمعی کارکنان خدوم ، شریف و ایثارگری است که در طول بیش از سه دهه انقلاب تربیت و رشد یافته و بعضاً جزء سرداران عرصه نفت گردیده اند .
همچنین تفویض اختیارات به شرکتهای تولیدی و عملیاتی، اتخاذ تصمیمات مبتنی بر کار کارشناسی، رعایت اصول حرفه ای با تفکر مهندسی و عملیاتی ، ریسک پذیری ، پذیرش مسئولیت ، قدرت و سرعت تصمیم گیری وایجاد انگیزش و تقویت همبستگی ضرورتی انکارناپذیر دارند.
ضمن تقدیر از مواضع ریاست محترم جمهوری انتظار داریم ایشان در سال جهاد اقتصادی و در راستای منافع ملی و اجرای هر چه سریعتر و صحیح تر دیدگاههای خود، وزیری با صلاحیت های لازم فنی و مدیریتی برای وزارت نفت به مجلس محترم معرفی نمایند.

این جمع که از خدمتگزاران ملت شریف ایران اسلامی در مناطق نفتخیز جنوب هستند در تداوم مسیری که از سالها پیش در راستای آرمانهای والای انقلاب اسلامی و رهنمود های حضرت امام و مقام معظم رهبری در پیش گرفته اند، مشفقانه برای ارائه نظرات کارشناسی خود اعلام آمادگی می نمایند.
توفیق همه دلسوزان سرنوشت مردم شریف و کارکنان خدوم صنعت نفت را از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم.