گزارش حیدر بهمنی از فعالیت ملی حفاری در دوران دفاع مقدس

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: فعالیت های عملیاتی این شرکت در دوران دفاع مقدس به عنوان نقطه عطفی در این صنعت به شمار می آید.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران ؛ مهندس حیدر بهمنی در آستانه هفته بزرگداشت دفاع مقدس با گرامیداشت این ایام و تجلیل از دلاورمردی ها و ایثارگری های حماسه آفرینان هشت سال دفاع مقدس افزود: کارکنان شرکت ملی حفاری ایران در سال های 1359 تا1367  ضمن حضور فعال در جبهه ها، افتخار زیادی برای کشور در توسعه اقتصادی به ارمغان آوردند.

وی گفت: هنوز چند ماه از تاسیس شرکت نگذشته بود که جنگ تحمیلی آغاز و از همان ابتدا آسیب های زیادی به امکانات ما وارد شد؛ به نحوی که 8 دستگاه حفاری که در مناطق مرزی در حال عملیات حفاری بود از سوی ارتش متجاوز بعثی به سرقت رفت و 16 نفر از کارکنان شاغل روی دستگاه ها به اسارت درآمدند.

بهمنی ادامه داد: حفار مردان سختکوش این صنعت که سال ها طعم چپاول و غارت را چشیده بودند با وجود نوپایی، تنگناها و کمبودها با خدای خود و رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) عهد بستند که لحظه ای از پای ننشینند و از استقلال کشور دفاع کنند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهارکرد: برهمین اساس با بازسازی و راه اندازی دستگاه های حفاری بجای مانده از شرکت های حفاری پیشین ظرفیت عملیاتی خود را بالا برده و در طول سال های دفاع مقدس که تاسیسات صنعت نفت زیر آتش دشمن قرارداشت، چرخ این صنعت عظیم را به چرخش درآورده و همواره پشتیبانی و حمایت از رزمندگان اسلام را در اولویت قرار دادند.

وی گفت: در این ارتباط خدمات ارزنده ای در بعد اعزام نیروهای متخصص، رزمنده و خدمات پشتیبانی و مالی ارائه شد و همراه و همسو با خدمات پشتیبانی، نیروهای مومن، متعهد و متخصص شرکت نیز با تداوم خط خونین شهدای انقلاب اسلامی در طول حماسه دفاع مقدس نقش آفرینی کردند.

بهمنی با پاسداشت یاد و خاطره شهدای والامقام دوران دفاع مقدس از 42 شهید این شرکت تجلیل کرد و افزود: 279 جانباز و 16 آزاده گران ترین و ارزشمندترین هدیه این شرکت به ملت قهرمان ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس بود.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران که خود از نیروهای بسیجی و جهادگر دوران دفاع مقدس است، اظهار کرد: پایگاه مقاومت بسیج این شرکت هم اکنون با حدود 6 هزار نیروی رزمنده و بسیجی، یکی از فعال ترین پایگاه های بسیج وزارت نفت در هشت سال دفاع مقدس بود.

بهمنی درباره عملکرد شرکت ملی حفاری ایران در دوران دفاع مقدس در زمینه حفاری و تکمیل چاه های نفت و گاز توضیح داد: از سال 1359 تا 1367 درمجموع با همت، تلاش و از خودگذشتگی کارکنان این شرکت 309 حلقه چاه مشتمل بر 21 حلقه چاه اکتشافی، 184 حلقه چاه توسعه ای و 104 حلقه چاه تعمیری حفاری و تکمیل شد که حفاری و تکمیل 4 حلقه چاه اکتشافی و 2 حلقه چاه توسعه ای در نخستین سال جنگ (1359) صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان این که تعداد دستگاه های حفاری شرکت در سال 59 درمجموع در بخش خشکی و دریا 8 دستگاه بود، گفت: این تعداد در مدت 8 سال جنگ به تدریج به 19 دستگاه افزایش یافت و در این دوره متراژ حفاری 602 هزار 590 متر و تحقق بیش از 2 هزار عملیات خدمات فنی و تخصصی در صفحات زرین کار و تلاش مجموعه کارکنان این شرکت به ویژه در بخش های عملیاتی به ثبت رسید.