تعریف 2 میلیارد دلار پروژه برای جمع‌آوری گازهای همراه در خارگ

شانا _ گروه نفت: معاون وزیر نفت در امور مهندسی و ساخت داخل با اشاره به تعریف پروژه‌های زیست محیطی در صنعت نفت به منظور رعایت دستورالعمل‌های HSE در این صنعت از سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت در مناطق خارگ و بهرگان خبر داد.  

 

به گزارش خبرنگار شانا، حمدالله محمدنژاد بعد از ظهر چهارشنبه (11 آبان) در مراسم اختتامیه چهارمین گردهمایی مدیران و متخصصان HSE وزرات نفت اظهار داشت: با اجرای این طرح ها روازنه حدود 17 میلیون مترمکعب گاز جمع آوری می شود که علاوه بر کاهش اثرات زیست محیطی پروژه ها می توان از گاز استحصال شده نیز استفاده های بهتری کرد.

وی ادامه داد: به طور کلی در صنعت نفت برای جمع آوری گازهای همراه نفت نزدیک به 500 میلیون دلار پروژه تعریف شده است و انتظار داریم با اجرای این پروژه ها،موفق به جمع آوری 99 درصد گازهای همراه نفت شویم.

محمدنژاد تولید فرآورده های نفتی با مشخصات یورو 4 و 5 را از دیگر اقدامات انجام شده در وزارت نفت برای اجرای دستورالعمل های HSE دانست و تصریح کرد: در راستای این طرح تا پایان سال جاری کلیه فرآورده های نفتی مصرفی در تهران با مشخصات یاد شده عرضه می شود و در سایر کلان شهرهای کشور نیز به تدریج عرضه این فرآورده ها آغاز می شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای دستورالعمل های HSE در وزارت نفت نیازمند هماهنگی بسیاری میان مدیران ارشد و مدیران HSE است، گفت: اگر چه در 10 سال گذشته اقدامات بسیار خوبی با امکانات محدود و هزینه های کم در این راستا انجام شده ولی اعتقاد داریم که هنوز کاهش حوادث و مشکلات زیست محیطی و توجه به امر بهداشت در وزارت نفت استراتژی مناسب تری را طلب میکند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی و ساخت داخل با بیان اینکه شرکت های معتبر نفتی چندین دهه است که مقررات HSE را در اولویت کاری خود قرار داده اند، اظهار داشت: در این شرکت ها HSE به عنوان سرمایه اصلی دیده می شود و بخش جدایی ناپذیر تولید و توسعه است.

محمدنژاد مزیت های رقابتی هر شرکت بزرگ نفتی را نیروی انسانی، سرمایه های مالی و محیط زیست اعلام کرد و افزود: در محیط های کاری نفت حفظ و حراست از این مزیت ها در گرو مدیریت یکپارچه HSE است و بدون در نظر گرفتن این مقررات، نرخ حوادث، بیماری های شغلی و آسیب ها در صنعت بالا می رود و به دنبال آن بهره وری سازمان کاهش می یابد.

وی ادمه داد: از مدیران ارشد صنعت انتظار داریم تا با تغییر نگرش به HSE، تدوین نقشه راه برای اجرای دستورالعمل های وضع شده، تقویت و اصلاح مدیریت ریسک و انجام برنامه ریزی های راهبردی ما را در پیشبرد هرچه بهتر نظام بهداشت، ایمنی و محیط زیست در صنعت نفت یاری کنند.